یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

معاون وزیر ICT خبر داد:

راه‌اندازی ای‌میل و موتورهای جست‌وجوی فخر و فجر

حکيم جوادي

شنبه ۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۹:۰۰


رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات از راه‌اندازی موتورجست‌وجو و ایمیل نیز با نام فخر و فجر خبر داد و در ارتباط با این‌که آیا ممکن است جی‌میل رفع فیلتر شود تنها به این پاسخ اکتفا کرد که مذاکراتی دراین زمینه در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی حکیم جوادی امروز در نشستی که به مناسبت سالگرد تاسیس سازمان فن‌آوری اطلاعات برگزار شده بود به ذکر توضیحاتی درباره دستاوردها و فعالیت‌های سازمان فن‌آوری اطلاعات پرداخت و پس از آن به پاسخگویی به سوالات مختلف خبرنگاران که عمدتا به موضوع فیلتر شدن جی‌میل و محدودیت‌های گوگل مربوط می‌شد پرداخت. 

حکیم‌جوادی در این نشست در پاسخ به سوالی که درباره فیلترینگ جی‌میل مطرح شده بود اظهار کرد: ‌وظیفه ما ایجاد زیرساخت‌های اصلی و آماده سازی شرایط برای کاربران است.

 وی ادامه داد: به هر حال زمینه سازی‌ها صورت گرفته که کاربران بتوانند از منابع داخلی استفاده کنند اما برخی تصمیم گیری‌ها هم در سطوح دیگری صورت می‌گیرد و به شکل قانون به ما ابلاغ می‌شود که دراین زمینه ما موظف به اجرای قانون هستیم.

 رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات در ادامه عنوان کرد: بحث کارشکنی‌های گوگل موضوع جدیدی نیست و اگر از نظر کاربران هم قضیه را درنظر بگیریم، ممکن است برخی انتقاداتی که نسبت به فیلتر شدن این سایت صورت می‌گیرد، درست باشد.

 اما حکیم‌جودی درباره این که جی‌میل یکی از بهترین پست‌های الکترونیکی دنیا خوانده می‌شود و ایران در حال حاضر فاقد جایگزین مناسبی برای آن است، اظهار کرد: اگر در خیابان‌ها نگاه کنید ممکن است مرسدس بنز هم باشد اما آیا معنی این حرف آن است که همه باید مرسدس سوار شوند؟!

 وی ادامه داد: زمانی در سفری که به یکی از کشورهای پیشرفته دنیا داشتم این سوال را پرسیدم که آیا دولت شما به کاربران اجازه می‌دهد برای دسترسی به خدمات دولتی از جی‌میل یا هات میل یا گوگل استفاده کنند و آن‌ها تاکید کردند که به هیچ عنوان چنین امکانی وجود ندارد.

 رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر این‌که لازم است در بحث فیلتر شدن گوگل دغدغه‌ها به شکل دوطرفه در نظر گرفته شود یادآور شد: اصلا چه دلیلی داشت که گوگل سرویس https راه‌اندازی کند? مگر http کار نمی‌کرد? اکنون خود شما هم می دانید و در رسانه‌های بین المللی بارها مطرح شده که نشر اطلاعات موجب این اتفاق شده است.

 حکیم جوادی در ادامه صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: اکنون باید تلاش شود تمهیدات لازم فراهم شود تا در داخل کشور نیازهای کاربران به یک پست الکترونیکی قوی برطرف شود.

 وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالات مختلفی که درباره چرایی فیلتر شدن این سایت مطرح شده بود، توضیح داد: اگر کشورهای مختلف دنیا را بررسی کنیم می‌بینیم که کشورهای بسیاری هستند که به هیچ عنوان اجازه نمی دهند کاربران پیش از احراز هویت وارد فضای اینترنت شوند، به هر حال مسائل امنیتی موضوعات مهمی هستند که باید به دقت مورد توجه قرار بگیرند و باید تلاش کنیم به سمت جایگزین مناسبی برای این سایت‌ها برویم.

 وی در ادامه صحبت‌های خود این گونه اظهار کرد که در حال حاضر بسیاری از سازمان‌های داخلی و مدیران آن‌ها برای خود ناپسند می‌دانند که بخواهند آدرس ای‌میلی مانند یاهو یا جی‌میل به دیگران بدهند و در اغلب موارد بر روی کارت‌های ویزیت آن‌ها آدرس‌های پست الکترونیک داخلی و حتی مختص آن سازمان ذکر می‌شود.

 معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که تاکنون ای‌میل‌های داخلی به طور دائم دچار قطعی‌هایی بوده‌اند و حال چه تضمینی وجود دارد که کاربران برای فعالیت با این ای‌میل‌ها دستخوش مشکل نشوند توضیح داد: از مدتی قبل پروژه‌ای به نام فخر و فجر را در سازمان فن‌آوری اطلاعات آغاز کرده بودیم تا بدین ترتیب موتور جست‌وجو و پست الکترونیک ملی جدیدی به مردم ارائه کنیم. اکنون هم مجوز تاسیس و بهره‌برداری از این موارد ابلاغ شده و ما امیدواریم در آینده‌ای نزدیک این موتور جست‌وجو و پست الکترونیکی در خدمت کاربران قرار گیرد.

 حکیم جوادی در عین حال از اعلام آمادگی برخی شرکت‌های بزرگ در این زمینه خبر داد.

 اما رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که با وجود گذشت چندین روز از فیلتر شدن سایت جی‌میل هنوز توضیح مشخصی درباره چرایی این موضوع ارائه نشده و گاه علت اقدامات تحریمی علیه گوگل انتشار فیلم موهن عنوان می‌شود و گاه دامنه‌های جی میل و در این میان برخی مقامات هم از رفع فیلتر شدن جی‌میل در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهند توضیح داد: حوزه فن‌آوری اطلاعات حوزه خاصی است که در آن هر روز با یک اتفاق جدید مواجه می‌شویم. اکنون ما در بحث فنی مشکل خاصی در زمینه ارتباط با جی‌میل یا گوگل نداریم. موضوع توهین آن‌ها به پیامبر عظیم‌الشان اسلام در چنین سطح وسیعی چیزی نبوده که در هیچ کجای دنیا جای سکوت داشته باشد اکنون شاهدیم که هر روز مسلمانان در نقاط مختلف دنیا به اعتراض‌های شدید در این زمینه می‌پردازند اما واقعا نحوه عملکرد گوگل در کشور ما جای بررسی دارد.

 وی ادامه داد: ما طی دوران گذشته بارها از این شرکت خواسته‌ایم که در زمینه سیاست‌گذاری‌هایش در ایران با ما وارد مذاکره شود. اما این اتفاق هیچ گاه صورت نگرفته و این در حالی است که برخورد گوگل در کشورهای دیگر دنیا این گونه نیست.

 او ادامه داد: اکنون اگر عکس‌العملی صورت می‌گیرد ممکن است این عکس‌العمل‌ها تا حدی طبیعی باشد چراکه پیش ازاین و در ارتباط با بحث خلیج فارس ما اعتراض‌های متعددی را مطرح کردیم و حتی نمایندگان کشور در وزارت امور خارجه به پیگیری این موضوع پرداختند. در ارتباط با اهانت صورت گرفته هم پیشنهاد ما به مردم این بود که خود آن‌ها تلاش کنند تا استفاده کمتری از این موتور جست‌وجو به عمل آورند و همان طور که دیدیم هم در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته بسیاری از کشورهای مسلمان در سراسر دنیا این سایت را تحریم کردند.

 حکیم جوادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود هم به نکته جالبی اشاره کرد و گفت: خود من نه جی‌میل دارم و نه هات میل و مدت‌هاست از پست‌های الکترونیکی داخلی استفاده می‌کنم و حقیقتا مشکلی هم ندارم. اکنون هم نمی‌خواهم شعار بدهم و یا تبلیغ کنم اما طی روزهای گذشته گاه این گونه مطرح شده است که اعمال چنین تصمیمی درست نبوده و ما جایگزینی برای جی‌میل نداریم اما شما این گونه در نظر بگیرید که اگر خود شرکت گوگل این خدمات را برای ما تحریم می‌کرد چه میشد؟

 معاون وزیر ICT در پاسخ به این سوال که آیا بالاخره جی‌میل بار دیگر فعالیت‌های خود را در ایران از سر می‌گیرد و رفع فیلتر می شود هم تنها به ذکر این نکته بسنده کرد که درحال حاضر مذاکراتی در حال انجام است.

 وی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت ارتباطات و سازمان فن‌آوری اطلاعات نماینده‌ای در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌یی ندارند هم گفت: دکتر فرقانی نماینده ما در این کمیته هستند.

 رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات در بحث‌های دیگری از این نشست هم به ذکر توضیحاتی درباره دستاوردها و عملکردهای سازمان فن‌آوری اطلاعات پرداخت و از تعریف 70 استاندارد در زمینه فن‌آوری اطلاعات خبر داد و گفت: در حال حاضر با سازمان استاندارد جلساتی داشته‌ایم و امیدواریم به زودی این استانداردها به 140 مورد برسد.

 وی حضور در مجامع بین‌المللی را هم از دیگر دستاوردهای سازمان فن‌آوری اطلاعات در دو سال گذشته دانست و یادآور شد: در حال حاضر فعالیت‌های متعددی برای اجلاس وزرای ارتباطات کشورهای عضو اکو در حال انجام است که در این زمینه حضور و فعالیت بخش خصوصی می‌تواند کمک بسزایی به گسترش ارتباطات این کشورها و به ویژه ارتباطات شرکت‌های خصوصی با یکدیگر خواهد داشت.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو